Epidemiologická situace v naší republice je tak závažná, že nám…
Podpora v karanténních omezeních
COVID – Nájemné
Program podpory COVID – Nájemné připravilo MPO v reakci na celosvětovou pandemii koronaviru. Určen je podnikatelům, kteří museli kvůli krizovým mimořádným opatřením dočasně uzavřít provozovny pro maloobchodní činnost a poskytování služeb zákazníkům v těchto provozovnách.
Aktuálně:
• Výzvu 2 MPO zveřejnilo 16. října 2020.
• Žádosti je možné podávat od 21. října 2020 9.00 hodin do 21. ledna 2021 23.59 hod. on-line, prostřednictvím informačního systému přístupného z Portálu AIS MPO.
• Rozhodným obdobím, na které je poskytována podpora, jsou měsíce červenec, srpen a září 2020.
• Výše podpory činí 50 % rozhodného nájemného na rozhodné období.
• Participace pronajímatele ve formě jakékoli slevy na nájemném není požadována.
• Maximální výše podpory činí 10 mil. Kč pro všechny provozovny jednoho žadatele. Maximální výše podpory v částce 10 mil. Kč z Výzvy 1 a Výzvy 2 v programu COVID – Nájemné se nesčítají. I nadále musí žadatel kontrolovat nepřekročení Dočasného rámce EK ve výši 800.000 €.
• Výchozí alokace prostředků pro Výzvu 2 činila 1,2 mld. Kč. Na základě usnesení vlády byla dne 21. října 2020 navýšena na celkové 3 mld. Kč.
• Od termínu 21. října 2020 9.00 hodin je možné žádosti podávat, upravovat i hodnotit. Uvolňování prostředků schválených žádostí však bude možné až po udělení notifikace Výzvě 2 Evropskou komisí.
• Pokud se žadatel do systému registroval již v první výzvě, nová registrace nebude nutná. Ověření identity žadatele bude probíhat prostřednictvím prostředku pro elektronickou identifikaci. Manuál k elektronické identifikace je k dispozici ke stažení v příloze. Podrobnosti o jednotlivých prostředcích elektronické identifikace naleznete na informačním webu eIdentita.cz. Všechna potřebná potvrzení a formuláře jsou pro žadatele připraveny v informačním systému.
Kdo může o podporu žádat?
• Výzva 2 se vztahuje na vymezený okruh provozů, krizovými opatřeními zasažených sektorů, a tím definovaných oprávněných žadatelů. Okruh oprávněných žadatelů byl stanoven v Záměru a schválen usnesením vlády č. 1037 ze dne 14. října 2020.
• Následně, v souvislosti s usnesením vlády č. 1079 ze dne 21. října 2020, byl okruh oprávněných žadatelů rozšířen o všechny provozy, které byly uzavřeny nebo omezeny. Působnost Výzvy 2 je tímto tedy opět takřka plošná, jak tomu bylo u první výzvy. Z okruhu oprávněných žadatelů jsou vyloučeny pouze provozovny, které tvoří výjimky obsažené v usnesení vlády.
• Na tomto základě je proto zveřejněn Dodatek č. 1 k Výzvě 2 (níže v přílohách). Dodatek č. 1 rozšiřuje okruh oprávněných žadatelů. Žádné další náležitosti Výzvy 2 Dodatkem č. 1 nejsou dotčeny.
Nájemce a pronajímatel nesmí být pro účely čerpání podpory dle tohoto programu:
• osobami blízkými dle ust. § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (přičemž ustanovení o osobách blízkých dle § 22 NOZ není aplikováno na orgány obchodních korporací, např. PO otce může pronajímat provozovnu FO syna, nebo PO syna),
• ve vztahu osoby ovládající a ovládané dle ust. § 74 a násl. zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích,
• osobami jednajícími ve shodě dle ust. § 78 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích,
• ve vztahu, kdy jeden z nich vůči druhému uplatňuje podstatný vliv dle ust. § 22 odst. 5 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
• osobami, které jsou součástí jednoho konsolidačního celku dle ust. § 22 odst. 6 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Jaké podmínky je třeba splnit, aby byla podpora přiznána
• Uhrazení alespoň 50 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu před podáním žádosti. Došlo-li k odložení plateb nájemného žadatelem o podporu na základě zák. č. 210/2020 Sb., nebo dohodou mezi žadatelem o podporu a pronajímatelem, považuje se podmínka za splněnou, dojde-li k uhrazení alespoň 50 % rozhodného nájemného žadatelem o podporu před podáním žádosti o poskytnutí podpory.
• Výše podpory činí 50 % rozhodného nájemného na rozhodné období.
Co je třeba doložit?
Všechny potřebné doklady a čestná prohlášení budou pro žadatele připraveny v informačním systému. Jsou jimi např.:
• Čestné prohlášení příjemce podpory o tom, že je oprávněným žadatelem a splňuje všechny podmínky Výzvy 2.
• Čestné prohlášení pronajímatele o existujícím nájemním vztahu.
• Doklad potvrzující uhrazení obvyklé výše nájemného za dva po sobě jdoucí měsíce z období od 1. července 2019 do 30. června 2020. Pokud byla nájemní smlouva uzavřena po 30. dubnu 2020, bude přílohou doklad o uhrazení nájemného od uzavření nájemní smlouvy do 30. června 2020. Doporučená forma dokladu o uhrazení je výpis z účtu, potvrzení o provedené úhradě nebo příjmový pokladní doklad.
• Doklad potvrzující uhrazení části rozhodného nájemného na danou provozovnu alespoň ve výši požadované podpory.
• Čestná prohlášení budou opatřena elektronickými nebo ověřenými podpisy.
• Všechny přílohy bude do Systému vkládat žadatel.
Informační systém obsahuje všechny potřebné formuláře pro vyplnění žádosti přímo v systému. Procesem podání žádosti informační systém žadatele o podporu provede.
COVID – Kultura
Podnikatelé v kultuře mohou podávat na Ministerstvu průmyslu a obchodu žádosti ve druhé výzvě programu COVID – Kultura. Ministerstvo kultury přijímá žádosti o jednorázovou podporu od OSVČ v oblasti uměleckých a umělecko-technických profesí. Žádá se elektronicky přes informační systém dostupný na www.mpo.cz/kultura. Žádosti ve 2. výzvě z programu COVID – Kultura (jak pro firmy, tak i pro OSVČ) se podávají přes informační systém dostupný na www.mpo.cz/kultura, kde už je 2. výzva a návod zveřejněn.
Systém žadatele podáním potřebných dokumentů včetně příloh provede, důležité je mimo jiné zřízení e-identity. Z programu budou moct divadla, hudební kluby, odborné technické profese i neziskové organizace profesionálně podnikající v kultuře dostat příspěvek na marně vynaložené výdaje za přesunuté či zrušené kulturní akce a kontinuální činnost v kultuře. Konkrétně na takové aktivity, které byly kvůli mimořádným opatřením vlády v souvislosti s koronavirem od jara výrazně limitovány a omezeny jsou nadále. Podnikatelé tak mohou uplatnit marně vynaložené výdaje v období od 1. října 2019 do 20. listopadu 2020, a to i včetně režijních nákladů.
Podpora z 2. výzvy v programu COVID – Kultura bude moci příjemci dotace pokrýt až 50 % uznatelných výdajů za přesunuté nebo zrušené kulturní akce a až 80 % uznatelných výdajů za kontinuálně vyvíjenou činnost v oblasti kultury, tedy pravidelné režijní náklady podnikatelských subjektů. Pomoc se tak týká subjektů organizujících či zajišťujících živou uměleckou produkci s primárním cílem poskytnout kulturní služby veřejnosti, včetně jednorázové podpory výkonným umělcům a odborným umělecko-technickým profesím.
Vláda schválila „ošetřovné“ pro OSVČ II
400 korun za den je „ošetřovné“, které získají osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), na něž dopadla pandemie koronaviru a přijatá nařízení. Vláda schválila návrh Ministerstva průmyslu a obchodu na podporu podnikatelů, kteří kvůli uzavření školy nebo jiného zařízení nemohou plnohodnotně podnikat a pečují o dítě do 10 let či hendikepovaného blízkého.
Podpora je určená lidem, kteří nemohou v kontextu s péčí o dítě do 10 let nebo hendikepovaného člověka vykonávat samostatnou výdělečnou činnost hlavní. Při splnění stanovených podmínek mohou dostat pomoc ve výši 400 Kč za kalendářní den. O „ošetřovné“ se bude žádat prostřednictvím inteligentního on-line formuláře, který bude dostupný, stejně jako všechny detailní informace, na webu MPO.
„Nárok na podporu nemají ti, kteří pobírají invalidní nebo starobní důchod, mají jiné zaměstnání, pobírají rodičovský příspěvek nebo peněžitou pomoc v mateřství. Apelujeme na všechny podnikatele, aby své žádosti posílali pouze elektronicky, dostanou tak mnohem dříve své peníze,“ říká ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vinkler.
Program je koncipován jako rámcový a bude vyhlašován prostřednictvím výzev. Z rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu je na něj v první etapě vyčleněno 200 milionů Kč.
Kompenzační bonus pro podnikatele
Přímá podpora formou vyplácení kompenzačního bonusu pro poškozené OSVČ, společníky malých s. r. o. a lidi pracující na DPČ a DPP navazuje na úspěšný program z jarních měsíců. Žadatel bude moci jednoduše požádat na místně příslušný finanční úřad, třeba e-mailem s oskenovanou žádostí a vlastnoručně podepsaným čestným prohlášením. Nyní je ale třeba vyčkat na výsledek legislativního procesu a konečnou podobu zákona o kompenzačním bonusu. Následně bude na webové stránce www.financnisprava.cz uveřejněn formulář žádosti.
Nárok na kompenzační bonus ve výši 500 Kč denně bude náležet podnikatelům s převažující činností podnikání v přímo omezených oblastech ekonomiky za každý den omezení, a to zatím nejvýše za 31 dní bonusového období od 5. října do 4. listopadu 2020. Tato činnost musí být současně za poslední čtyři měsíce dominantním zdrojem obživy. Vedle přímo zasažených podnikatelů budou moci o bonus požádat i podnikatelé, kteří jsou na přímo zavřené obory nejméně z 80 % navázáni, a to buďto dlouhodobým dodavatelsko-odběratelským vztahem, anebo je jejich činnost nerozlučně spjata s uzavřenou provozovnou.
Ladislav Pulkrábek, Odbor dopravy a živnostenský úřad
Další článek: Jak jsme volili do krajského zastupitelstva 2020
Předchozí článek: Problémy s Covidem a úředním jednáním