Prolog Bylo mu 58 let, když poprvé v životě usedl…
Sokolovnu rozezní hlas slavné operní pěvkyně
Česká hudební scéna se mohla vždy chlubit vynikajícími operními pěvkyněmi. V dávnější minulosti to byly především Ema Destinnová, Jarmila Novotná, Soňa Červená či Ludmila Dvořáková, v posledních létech pak Gabriela Beňačková, Dagmar Pecková, Magdalena Kožená nebo Eva Urbanová. Posledně jmenovaná umělkyně se představí v úterý 10. 12. od 19.30 hodin v sále sokolovny na Adventním koncertě, který je nesporným vrcholem současné sezóny Kruhu přátel hudby.
Rodačka ze Slaného Eva Urbanová začínala svou pěveckou dráhu v 80. létech v západních Čechách s rockovou kapelou. Tvrdší hudbu má dodnes ráda, o čemž svědčí i jedno její překvapivé přiznání: „Slavné španělské kolegyni Montserrat Cabalé, kterou miluji, jsem nezáviděla ani tak ty Metropolitní opery a La Scaly jako možnost natočit cédéčko se zpěvákem skupiny Queen Freddiem Mercurym.“
Protože ji nevzali na konzervatoř, studovala hudbu soukromě, jednak v Plzni u profesorky Ludmily Kotnauerové, současně ale spolupracovala i s uznávanou italskou sopranistkou Renatou Scotto. Na operní scéně debutovala v dubnu 1987 v Plzni, v Národním divadle vystoupila poprvé 16. března 1990 a na podzim téhož roku se stala jeho stálou členkou. Vytvořila zde velmi různorodé role – za postavu Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni získala v roce 1997 poprvé Cenu Thálie, stejné ocenění si pak za tutéž roli připsala i o osm let později. (V roce 2007 svoji Kostelničku nakonec představila i americkým posluchačům v Los Angeles.) K nezapomenutelným ale patří ještě další postavy ze slavných děl, které ztvárnila na první domácí scéně: Alžběta z Verdiho opery Don Carlos, Leonora ze Síly osudu stejného autora, Julie v Dvořákově Jakobínu, Milada ve Smetanově Daliboru, Donna Anna z Mozartova Dona Giovanniho, velmi ceněna byla za výkon v titulní roli méně známé opery italského skladatele Francesca Cilei Adriana Lecouvreur. Pokud jde o současnost v Opeře Národního divadla, byla tu Eva Urbanová v průběhu letošního roku hlavní tváří protestu umělců proti jmenování nového šéfa, norského režiséra Pera Boyea Hansena – původní rozruch ovšem v posledních týdnech již výrazně utichl.
Eva Urbanová se opakovaně představila i na jevišti newyorské Metropolitní opery. Poprvé se tak stalo v roce 1997 v roli Santuzzy při koncertním provedení opery Sedlák kavalír Pietra Masagniho. O rok později zde zpívala postavu Ortrudy ve Wagnerově Lohengrinovi, tentokrát ale již přímo na operní scéně – a byl to velmi kuriózní debut. Eva Urbanová totiž byla nucena ve druhém a třetím jednání zaskočit za americkou sopranistku Deborah Polaski, kterou postihla v úvodu představení nevolnost. V témže roce se Eva Urbanová v New Yorku objevila ještě jako Tosca v opeře Giacoma Pucciniho a v sezóně 2003/04 se na nejslavnější americkou scénu vrátila nejprve v roli Turandot od téhož skladatele, poté jako Cizí kněžna ve Dvořákově Rusalce a opakovaně coby již vzpomínaná Santuzza. Hostovala ovšem i v milánské La Scale nebo v londýnské Covent Garden.
Zmiňovaná Cena Thálie není zdaleka jediným oceněním, kterého se Evě Urbanové dostalo. Na domácím poli připomeňme především medaili Za zásluhy o stát v oblasti umění, udělenou prezidentem republiky v roce 2017, mnohé trofeje ale posbírala i v zahraničí: v roce 2003 získala
v Torontu ve spolupráci s Kanadskou operní společností cenu Dora Mavor Moore za vynikající operní představení, opět za ztvárnění Kostelničky. Její nahrávka Fibichovy Šárky pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla v roce 2001 nominována na prestižní americkou cenu Grammy, v roce 2003 byla jmenována rytířem řádu umění a literatury Francie.
Svoje operní působení doplňuje Eva Urbanová dalšími aktivitami: zpívala na Pražském jaru, zúčastnila se galakoncertů v mnoha světových městech (Toronto, Valencia, Sevilla, Londýn, Atény, Edinburgh). Součástí jejího stálého koncertního repertoáru jsou například Janáčkova Glagolská mše, Dvořákovy skladby Stabat Mater, Svatá Ludmila či Requiem, Gilgameš Bohuslava Martinů a řada dalších.
Do Tišnova přiváží Eva Urbanová světové operní árie i české vánoční písně, doprovázet ji bude Moravské klavírní trio ve složení Jana Ryšánková – klavír, Jiří Jahoda – housle a Miroslav Zicha – violoncello.
Václav Seyfert
ilustrační foto
Další článek: 100 let Gymnázia Tišnov
Předchozí článek: Prosincové kalendárium Tišnovska