Fascinuje mě podnikání v rukodělných oborech

Fascinuje mě podnikání v rukodělných oborech

Lektorka a mentorka pro rukodělné podnikání Bohdana Goliášová z Tišnovska vyhrála se svým podnikatelským projektem Tvůrci v praxi titul Živnostník roku 2019 Jihomoravského kraje. Jde o soutěž na podporu malého a středního podnikání. „České rukodělné umění považuji
za naše obrovské kulturní dědictví, za bohatství naší země,“ říká podnikatelka Goliášová.

S jakým podnikatelským projektem jste v soutěži bodovala?
Učím české rukodělné tvůrce, jak se svým talentem uživit. Specializuji se na to, aby uměli svoje výrobky prodat.

Proč jste se do klání přihlásila?
Protože pro české tvůrce a jejich projekty je medializace životně důležitá. Pomáhá jim obhajovat ceny, za které se uživí. A já jsem chtěla, aby čeští tvůrci začali být vidět. Proto mě nesmírně potěšilo, že jsem postoupila do celorepublikového kola, jehož výsledky budou známy 12. prosince.

Jak jste se ke svému podnikání dostala?
Podnikala jsem ve šperkařském oboru. A každou sezonu jsem viděla, jak tvůrci vedle mě jeden po druhém krachují. Pochopila jsem, že většině českých tvůrců nechybí umělecké střevo, ale to obchodní, podnikatelské. Bylo mi to strašně líto, protože považuji české rukodělné umění za naše obrovské kulturní dědictví, za bohatství naší země. Tak jsem se rozhodla jim pomoci.

Proč vlastně tito lidé potřebují podnikatelskou podporu?
Rukodělné výrobky se u nás po desetiletí vyměňovaly za přebytky na zahrádce nebo za nějakou protislužbu. Nemáme v sobě zabudovaný zvyk platit za ně penězi. Schválně si představte, že jdete na kurz „Jak pracovat s Facebookem“. Zaplatíte za odpolední kurz 3 500 korun a cenu vůbec neřešíte, protože tolik to prostě stojí. Kolik byste ale byli ochotní zaplatit za tříhodinový kurz háčkování? Rukodělní tvůrci vám řeknou, že budou mít problém prodat takový kurz i za 350 korun. V tomhle je strašný nepoměr a tvůrci prostě mají problém se uživit. Proto potřebujeme spolu s tvůrci vymýšlet hodně vynalézavé modely, ve kterých může jejich podnikání fungovat.

Jak konkrétně domácím kutilům pomáháte, aby se jim koníček stal úspěšnou živností?
Většina tvůrců potřebuje nasát úplné základy. Proto nabízím široké spektrum vzdělávání, které je zdarma, aby se dostalo k co nejvíce z nich. Založila jsem pro tvůrce facebookovou poradnu, kterou najdete pod názvem Tvůrci v praxi – Poradna. Dnes je v ní asi 2 300 tvůrců. Kromě toho, že v ní na dotazy odpovídám já, si radí tvůrci i sami mezi sebou. Skupina je velmi živá, denně se tam odpovídá na desítky dotazů. Zároveň jsem na svém webu www. tvurcivpraxi.cz spustila podcast, tj. audiopovídání, ve kterém se věnuji konkrétním problémům, které tvůrci řeší, například Jak obhájit cenu svých výrobků, Jak se vyrovnat s konkurencí, Jak postavit funkční e-shop a spoustu dalších věcí. Kromě vzdělávání zdarma nabízím i placené kurzy. V kurzech se tvůrci naučí rozeznat, který z jejich koníčků půjde nejlépe zpeněžit a jaký model podnikání jim bude fungovat. Potom spolu jejich výrobky naceňujeme a hledáme strategii, jak novou cenu na trhu obhájit. S touto
výbavou je pak posílám do světa. Podle mých odhadů prošlo mými kurzy kolem tisíce tvůrců a stovky z nich zakládají živnosti, otvírají e-shopy a začínají se stavět na vlastní nohy.

Nač se rukodělní tvůrci nejčastěji ptají? Je právě naceňování výrobků ta největší potíž?
Cena je určitě problém, ale ještě větším problémem je, že si tvůrci myslí, že pro všechny živnostníky funguje jeden společný prodejní kanál. Tak to není. Pokud malujete kraslice, budete mít jiný prodejní kanál, než když jste sochař. Člověk si musí najít svoji cílovou skupinu, která jeho výrobek dokáže nejlépe zaplatit. Vlastní cenotvorba není až tak těžká, spočítat si nějaké číslo v tabulce umí každý. To pravé umění je umět svoji cenu obhájit na trhu a v tomto se tvůrcům snažím co nejvíce pomoct.

Zlata Ptáčková

Foto: archiv Bohdany Goliášové

Další článek:
Předchozí článek: