I.C.E KARTA zachraňuje životy

I.C.E KARTA zachraňuje životy

Možná jste to už zažili. Někoho z vašich blízkých postihly náhlé zdravotní problémy. Přes číslo 155 jste zavolali rychlou záchrannou službu, která dorazila na místo. Záchranáři se po příjezdu vrhli k nemocnému a současně začali směrem k vám klást otázky, aby co nejrychleji a nejúčinněji pomohli. Byla to pro vás velmi stresující situace. Jen obtížně jste si vybavili správné odpovědi.
• Jak se Váš blízký jmenuje?
• U jaké zdravotní pojišťovny je veden?
• Pro jaké nemoci se léčí?
• Jaké bere léky, kdy, kolik?
• Na co je alergický?
• Kdo je ošetřující lékař?
• Jaké je jméno a telefonní kontakt blízké osoby?

Na pokyn jste začali hledat občanský průkaz, kartu zdravotní pojišťovny, možná aktuální zdravotní zprávu, která není zas tak stará a je to v ní asi všechno uvedeno. Náročná situace pro všechny zúčastněné. Pokud je to váš nejbližší a jste pečující osobou, máte štěstí, že na většinu otázek dokážete odpovědět. Pokud tomu tak není, váháte, vaše odpovědi jsou nejisté.

Co je I.C.E. KARTA, označovaná též jako seniorská obálka?
Právě na základě zkušeností z těchto krizových situací vznikl nápad vytvořit tzv. seniorskou obálku. Jde o formulář vzniklý ve spolupráci se záchranáři a obsahuje základní informace nezbytné pro rychlou a účinnou pomoc v případě náhlých zdravotních potíží zejména u seniorů a osob se zdravotním postižením. Název formuláře – I.C.E. KARTA – pochází z mezinárodní zkratky I.C.E. a znamená „použít v případě nouze“ (z anglických slov In Case of Emergency). Postup je jednoduchý:
• osoba blízká se seniorem či osobou se zdravotním postižením vyplní formulář I.C.E KARTA dle návodu
• formulář I.C.E. KARTA poté složí do průhledné obálky
• a nalepí na ledničku či vnitřní stranu vstupních dveří bytu či domu.

Záchranáři seniorskou obálku znají a vědí, kde ji hledat a jaké informace v ní naleznou. Seniorská karta tak dává jistotu, šetří čas a snižuje míru stresu v krizové situaci.

Seniorská obálka je projektem Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky. Město Tišnov se k šíření seniorské obálky připojilo a navázalo spolupráci s tímto projektem. Cílem je rozšířit využívání seniorské obálky mezi občany města Tišnova. Město Tišnov připravilo formuláře, návody a obálky, které bezplatně šíří mezi občany města.

Kde mohu formulář a obálku získat?
V tomto vydání Tišnovských novin naleznete náhled formuláře. Kompletní sadu (formulář, návod, obálka) nebo samotnou plastovou obálku můžete bezplatně získat na následujících distribučních místech:
• Odbor sociálních věcí Městského úřadu Tišnov (budova č.p. 346, nad Poliklinikou, 1. nadzemní podlaží),
• Centrum sociálních služeb Tišnov, příspěvková organizace (ulice Králova 1742),
• Poradna Porta Oblastní charity Tišnov (ulice Ráboňova 116),
• Turistické informační centrum Tišnov (nám. Míru 120),
• Městská knihovna Tišnov (ulice Brněnská 475).

Kromě osobního vyzvednutí na výše uvedených místech si můžete formulář a návod stáhnout na webu města Tišnova na adrese seniori.tisnov.cz.

Michal Kudláček, vedoucí Odboru sociálních věcí

Další článek:
Předchozí článek: