Původně mělo jít o jednu z informací v říjnovém kalendáriu.…
Tišnovské pivo mělo úspěch v zahraničí
Před prázdninami se v maďarské Békéscsábě uskutečnila pivovarnická
degustační soutěž Central European Beer Awards
(CEBA). Byla určena pro tzv. craftové pivovary, vyrábějící pivo
klasickým postupem, s ročním výstavem do 200 tisíc hektolitrů.
Mezi účastníky ze sedmi zemí (Maďarsko, Rakousko, Slovinsko,
Česko, Slovensko, Belgie, Srbsko), kteří do 14 soutěžních kategorií
dodali celkem 167 vzorků, si vedlo velmi úspěšně i Tišnovské
pivo. Tišnovský pivovar se stal jediným, který získal ocenění
u všech svých zaregistrovaných vzorků.
Pro porotu, složenou z odborníků na výrobu piva, byly posuzované
vzorky anonymní. Každý soutěžící musel dodat nejméně
dva litry příslušného piva a pak byla hodnocena vůně, chuť, celkový
dojem či další aspekty, vše za pomoci amerického počítačového
systému, který vylučoval subjektivní prvky hodnocení.
Zlato získaly vzorky s více než 48 body z 50 možných, stříbro se
udělovalo za 44 až 47 bodů a bronz za 40 až 43.
Celkovým vítězem akce se stal pivovar Vaskakas és Társa Kft.
z Györu za pivo typu IPA. Šestice tišnovských vzorků si odvezla
tři stříbra a tři bronzy: stříbrné medaile získala piva Tišnovan
12% (3× chmelený světlý ležák), Japp 12% (tmavý ležák) a Abatyše
Barbora 13% (jemně chmelený polotmavý speciál), bronz
byl udělen pivům Tišnovák 10% (4× chmelené světlé výčepní
pivo), Tišnovanka 11% (jemně chmelený světlý ležák) a Porter
Coeli 20% (tmavý porter). Kromě piv zapojených do soutěže vyrábí
Pivovar Tišnov ještě další tři typy – Biker (výčepní světlé
pivo s nízkým obsahem alkoholu), Američan z Tigálu (APA 12%)
a Mistr Šimon (výčepní pšeničné). Poslední dva jmenované produkty
jsou svrchně kvašené, ve všech ostatních případech jde
o spodně kvašená piva.
Přestože Pivovar Tišnov zatím dodává své výrobky jen na domácí
trh, je vidět, že pěnivý mok z našeho města zaujal i za hranicemi.
Což by do budoucna nemuselo platit jen v případě chuťových
buněk porotců soutěže, jejímž cílem byla podle propozic
nejen „propagace piva jako jednoho z nejpopulárnějších nápojů“,
ale také „podpora domácího vaření“ a – což působí zvláště
úsměvně – „podpora mírné spotřeby piva“.
Václav Seyfert
Foto: Csaba Rusznyák
Další článek: Začátek školního roku a změny v ZŠ Deblín
Předchozí článek: Poslední možnost navštívit výstavu Petra Kvíčaly