Naplno – malba Pavla Mareše v Podhoráckém muzeu v Předklášteří (do 23. dubna 2017)

Naplno – malba Pavla Mareše v Podhoráckém muzeu v Předklášteří (do 23. dubna 2017)

Výstavní sály Podhoráckého muzea v Předklášteří zaplnila temperamentní malba tišnovského malíře Pavla Mareše (1947 až 1990), od jehož narození letos uběhne sedmdesát let. Expozice přináší ukázky z celého průběhu autorovy tvorby, od počátků v 70. letech, kdy nacházel motivy ve venkovské krajině Vysočiny, až po poslední nedokončené obrazy z r. 1990. Zaměřuje se ale hlavně na období po roce 1980, kdy se Mareš obrátil k abstraktnějšímu způsobu malby. Tehdy opustil dosavadní způsob zobrazení venkovských zákoutí, která dávala divákovi konkrétní představu o námětu, a pustil se do dobrodružství volné abstraktní formy. V ní, zdá se, našel sobě vlastní polohu a rozvinul naplno malířský talent. Dokončil tak svou cestu od nadaného amatéra k profesionálnímu malíři s jasným uměleckým názorem. Venkovská a městská krajina, která ho od začátku inspirovala, v jeho malbě zůstala, ale viděl ji najednou z většího odstupu, podával ji ve velkoryse zjednodušených formách a otevřel se mu větší prostor pro barevné působení obrazu. Začal uvažovat o krajině obecněji, chtěl proniknout také k jejímu vnitřnímu uspořádání a dění pod povrchem. Marešovy krajiny v tomto novém podání najednou vypadají jako barevné mozaiky, přehledné mapy nebo průřezy až do vnitřních vrstev terénu.  Tímto způsobem zachycoval místa v okolí Brusné na Lomnicku, kam se přestěhoval. K abstraktnějšímu pojetí ho nasměrovaly také malby inspirované nočními pohledy z okna tišnovského ateliéru, ve kterých se svítící město mění ve volnou sestavu barev a tvarů.

V cestě k abstrakci určitě hrálo roli Marešovo přátelství s malířem Bohumírem Matalem a jeho obdiv k dílu Michala Ranného. Zároveň je ale důležité, že se k novému pojetí sám propracoval, a to postupně od svých realističtějších krajinářských počátků, a že abstraktní způsob malby pouze nepřejal jako hotové schéma pro moderní malbu. Naplnil je vždy svým vlastním myšlením, zážitkem nebo záměrem.

Součástí výstavy je i prostor pro děti, ale nejen pro ně, kde se mohou seznámit s historií a principy abstraktní malby a vyzkoušet si, že i obraz bez konkrétních předmětů může být zajímavý a může diváka zaujmout svými barvami a tvary.

Pavel Mareš žil a maloval intenzivně – „naplno“ a vytvořil si mnoho přátelských kontaktů mezi umělci, ale i sportovci (věnoval se házené). Jako derniéra výstavy se proto bude 23. dubna v 17.00 konat v Podhoráckém muzeu posezení s hudbou a slovem nazvané „Přátelé vzpomínají na malíře Pavla Mareše“.

 

Hana Fadingerová

Foto: archiv Podhoráckého muzea

Další článek:
Předchozí článek: