Včelařství je jedno z nejstarších odvětví živočišné výroby zabývající se…
“Pracovní” ouvertura Concentu Moraviae
Po sedmi letech bude v roce 2017 zahájen mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae opět v bazilice Nanebevzetí Panny Marie v předklášterském Porta coeli. Tato pocta byla důstojnému a akusticky nesmírně vyhovujícímu prostředí zdejšího kostela svěřena již potřetí: v roce 1998 tu byl slavnostně otevírán třetí ročník této – tehdy vlastně nedávno založené – velkorysé hudební akce a v roce 2010 dokonce úvodní koncert natáčela Česká televize. Letošní festivalový start se uskuteční v sobotu 3. června od 19 hodin a obstará jej italský soubor Cantar Lontano, v jehož čele stojí umělecký vedoucí Marco Mencoboni.
Přesně dva měsíce před termínem zahájení letošního Concentu Moraviae, v pondělí 3. dubna, se tento 55letý umělec objevil v doprovodu organizátorů festivalu v Předklášteří osobně, aby si prohlédl a posoudil prostory, v nichž se koncert uskuteční, a projednal s pořadateli všechny technické náležitosti. Podobný „průzkum“ byl právě v letošním roce podstatně důležitější než u dřívějších hudebních akcí konaných ve zdejší bazilice, neboť Marcův přístup k prezentaci děl staré hudby je v celém světě naprosto unikátní a vyžaduje předem maximální znalost místa, v němž se koncert uskuteční. Mencoboniho soubor totiž oživuje vokální techniku tzv. „zpívání na dálku“ z počátku 17. století, při níž jsou jednotliví aktéři – a to nejen zpěváci, ale i instrumentalisté – rozmístěni na různých místech kostela a výsledný dojem, na němž se výrazně podílí i akustika příslušného chrámu, má velmi silný prostorový účinek. V případě nešporů v Neapoli působícího španělského skladatele Diega Ortize (cca 1510–1570), které v Předklášteří počátkem června zaznějí, jde dokonce o původní, autentické autorovo aranžmá, získané historickým nálezem jeho partitury. Dílo je zaznamenáno již i na CD, v létě 2005 pořídil soubor Cantar Lontano nahrávku více než sedmdesátiminutové Ortizovy práce v kostele svatého Marka v italské Cantoně a firma Alpha Productions ji následně vydala jako album.
Pan Mencoboni si podrobně prošel celou baziliku včetně kůru, vytipoval postavení jednotlivých umělců v prostorech před oltářním stolem, po stranách chrámové lodi i v patře a několikrát si také vlastním hlasem vyzkoušel akustiku kostela. Nešetřil při tom obdivnými výrazy typu „perfect“ či „beautiful“, takže ani nebylo nutné se ptát, jak je s výsledkem své „pracovní“ cesty spokojen. Vlastním fotoaparátem si ještě uvnitř baziliky pořídil řadu snímků míst, která ho zajímala, a pak už se stal před vstupním portálem sám objektem přítomného fotografa a kameramana.
Není bez zajímavosti, že neplánovaně došlo i na připomínku děl, která v Předklášteří zahajovala dřívější ročníky festivalu. Marco Mencoboni během prohlídky chrámu jen tak mimochodem poznamenal, jak skvěle by v těchto prostorách zněly Monteverdiho Mariánské nešpory, aniž by tušil, že právě jimi se v Předklášteří před sedmi lety prezentoval Václav Luks se svým Collegiem 1704. A nakonec nebyl opomenut ani rok 1998, kdy se zde pro změnu odehrála česká premiéra osmé symfonie Jana Kapra „Pražské zvony“. Jak podotkl ředitel festivalu David Dittrich, „letošní zahajovací koncert může být pro Tišnov historickou kulturní událostí, na kterou se bude v budoucnu vzpomínat, stejně jako tomu bylo před 19 lety v případě premiéry Kaprovy symfonie“.
Bližší informace ke koncertům v rámci festivalu Concentus Moraviae zveřejníme v červnovém čísle Tišnovských novin.
Václav Seyfert, redaktor TN
Foto: Jiří Sláma