Páni z Lomnice Tato část je věnována nejvýznamnější rodové větvi pánů…
Zamyšlení nad využíváním moderních technologií
V prvé řadě bych chtěl opravdu poděkovat všem, kteří se dostali v čtení Tišnovských novin až na tuto bohem zapomenutou stranu. Přes všechny ty důležité kauzy z Trnce a okolí, historii hezky seřazenou našimi ochránci tradic, sportovní úspěchy našich žáků a žákyň, srovnání našich dětí podle známek a bodových ohodnocení, přes kulturní frontu plnou zajímavých koncertů a vystoupení až k té naší popelce IT technologiím. Opravdu si vážím každého člověka, který je zvídavý a chce si rozšířit rozhled i mimo výše zmiňované aktivity.
Školství
Na základní škole jsem se učil mnoho předmětů a věcí, které mě moc nebraly. Jako Erbenova hororová „Kytice“, hudebka – zpěv mi opravdu nešel, občanská nauka připomínající spíše agitaci než výchovu v sebevědomého občana a mnoho dalších úžasných věcí. Na moji otázku, proč se mám učit zrovna tyto věci, mi bylo odpovídáno vždy stejně: „Abys měl v životě větší rozhled.“ Rozhled se mi hodil a hodí.
Uplynulo třicet pět let a svět se změnil k nepoznání. Ne že by Erben napsal „Kytici 2“, ale hlavně v rozvoji výpočetní techniky. IT technologie jsou naprosto všude: pračky, vysavače, auta, mobilní telefony, elektrárny, vlaky, internet, sociální sítě atd. Vše je řízeno programy a elektronikou. Všechny tyto moderní věci bychom měli umět aspoň smysluplně používat, protože rozumět jim již není v moci jednoho jedince.
Co se ovšem moc nezměnilo, je naše školství. V novém světě bude opravdu velká potřeba po lidech s rozhledem. Ovšem ten rozhled bude muset být širší hlavně směrem k používání moderních technologií. Doba, kdy stačilo ovládat tužku a papír už je pryč. Opravdu nerozumím, proč je na ZŠ výuka IT dána do šesté třídy a v sedmé, osmé, deváté není nic. Asi je důležitější větný rozbor na úrovni Ústavu pro jazyk český? Místo aby se zvětšoval onen pomyslný široký rozhled (hlavně v technických oborech, právním povědomí, financích), přidává se v tom stávajícím stále více informací do hloubky. Škola nás nenaučí, jak funguje stát, jak se počítají daně, jak rozumně investovat svoje peníze (spoření v bance vede pouze ke ztrátě hodnoty), jak se právně bránit, jak fungují peníze. Bohužel to nespadá do schváleného rozhledu ve školství. Proč to tak je, si chytřejší čtenář domyslí sám a třeba bude vyvíjet tlak na změnu k lepšímu.
Moderní technologie v běžném životě
Ve svých prvních článcích jsem se snažil vám předat náhled, jak přemýšlet nad používáním moderních technologií, hlavně z pohledu zabezpečení vašeho soukromí. Zneužití soukromých dat o našem chování a jednání v obchodě a byznysu je tak lákavé a výnosné, že není moc společností, co odolají pokušení je získávat a dále prodávat. Mezi ty, co je opravdu sbírají a prodávají, si pamatujte především veškeré sociální sítě (Facebook/Meta), vyhledávače jako Google/Alphabet.
Vy jste jejich zbožím a zároveň jste snadno ovlivnitelní, protože o vás vědí více, než jste ochotni si připustit. Osvěta, jak se tomu bránit, je zatím přijímána spíše jako zbytečný náklad. Nepočítejte, že nějaká společnost ochrání vaše soukromá data. Ochránit si je musíte především sami, a to tím, že je nebudete strkat každému, kdo vám dá výměnou něco zdarma. Žádné zdarma neexistuje.
Rozloučení
V příštím roce už v Tišnovských novinách publikovat nebudu, protože jsem přesunul svoje volnočasové aktivity trošku jiným směrem. Založili jsme s kamarádem spolek, který se chce věnovat osvětě pro uživatele zařízení od firmy Apple. Ano, to jsou ty strašně předražené krámy, jak to dost lidí vnímá. Nicméně jsou to už skoro jediné krámy, kde si platíte za opravdové soukromí bez špehování pomocí aplikací, Facebooku a dalších vykuků. Pokud byste se chtěli o Applu a jeho filozofii dozvědět více, můžete nás navštívit na některém z našich pořádaných setkání. Detailnější informace najdete na našich webových stánkách appleklub.cz.
Mějte se fajn a pamatujte, v byznysu a politice se vás vždy vyplatí špehovat!
Petr Plíšek
Další článek: Vzpomínka na setkání s Karlem Krylem v Tišnově
Předchozí článek: Na skleničku s degustátorem II.