S pravidelným cyklem, v němž jsme mapovali novodobou historii komunálních…
Úskalí tišnovské cyklodopravy
Ačkoliv se Tišnov na první pohled nezdá pro cyklodopravu příliš vhodný, protože leží z větší části na kopci, opak je pravdou. Mnoho lidí ve městě i v jeho okolí si jízdu na kole zjevně oblíbilo, za což mohou pravděpodobně nejen nádherné cyklostezky v okolí, ale také poměrně snadná kombinovatelnost dopravy na kole a vlakem. Desítky kol přivázaných u stojanů před tišnovským nádražím i v chladném podzimním počasí dokazovaly, že lidé dojíždějící do Brna se rádi přiblíží k nádraží na kole. Je to mnohem jednodušší než jet autem a hledat ve stále přeplněnějších parkovištích v okolí nádraží místo k zaparkování. Nehledě na ekologický náhled na věc.
Nicméně v kontrastu s dostatkem krásných cyklostezek v okolí Tišnova je samotné město pro cyklistiku ve vnitřním městě nepoměrně hůře připravené. Bydlím tu už téměř dva roky, jsem poměrně náruživým cyklistou a rád využívám i vlakovou dopravu se zmíněným přiblížením se k nádraží na kole, takže se s různými překážkami, které město klade jízdnímu kolu, setkávám často a pravidelně. Nejde jen o to, že počet stojanů u nádraží nestačí, takže si člověk často musí připoutat kolo k chatrnému plotu. Předpokládal bych, že
město, hlásící se k podpoře cyklistiky, ji také bude opravdu konkrétně podporovat ve vnitřním městě, a to i z hlediska bezpečnosti cyklistů a ochrany jejich majetku. Konkrétně bych navrhl, aby byly stojany pro kola u nádraží zastřešené a pod dohledem web kamer se záznamem. Zajímavým řešením je třeba takzvaný Biketower, který je několik pater vysoký, takže při zvýšené kapacitě nezabere velkou plochu a před nádražím by na něj bylo místo (viz www.biketower.cz).
Poněkud záludná je i samotná cesta na nádraží, kam se dá sice krásně přijet po luxusní cyklostezce od Předklášteří, ale od nás z vrchní ulice Dlouhé už je situace o dost horší. Kromě zmiňované cesty z Předklášteří je totiž v Tišnově v podstatě jen jediná oficiální cyklostezka na Brněnské ulici, po níž je možné dostat se z náměstí na křižovatku s Dvořákovou.
Další cesta je nyní v opravě a můžeme jen doufat, že při tak dlouhé generální opravě trvající 14 měsíců bude na cyklisty pamatováno. Ostatně podle serveru mapy.cz tudy cyklostezka vede a pokračuje po silnici směrem na Drásov, kde je ve skutečnosti úzká silnice s mnoha zatáčkami bez cyklopruhu, takže pro cyklisty dost nebezpečná. Nyní ovšem
také v rekonstrukci.
Podle serveru mapy.cz vede „jakože“ cyklostezka i od Lomničky po Lomnické ulici až ke škole na nám. 28. října. Ve skutečnosti je to stejný případ s úzkou silnicí pro auta, kde kola nemají dost místa a ke konci se musí potýkat i s obvyklými „kočičími hlavami“ kroutícími se všelijak na silnici, na což si obyvatelé Tišnova museli dávno zvyknout… Můžeme jen doufat v brzkou změnu na tichý asfalt na Černohorské, Riegrově a na třech hlavních náměstích v centru, jinak tam cyklisté možná přijdou i o zuby. Ještěže v tomto směru došlo ke změně na zmiňované Brněnské ulici, kde rekonstrukce dlažební kostky odstranila. Je ovšem otázka, jestli se při rekonstrukcích v dalších ulicích bude myslet na cyklopruh? Cyklista má možnost zkrátit si cestu po ulici Dvořáčkově, čímž se vyhne průjezdu náměstím, kde je to nebezpečné nejen kvůli dlažebním kostkám, ale i kvůli zvýšenému pohybu aut, množství křižovatek a parkovišť.
Jenže ouha, Dvořáčkova je z poloviny jednosměrka, takže jízda z vrchu je i pro cyklistu proti pravidlům! Zde bych si dovolil navrhnout pro cyklisty obousměrné zpřístupnění a totéž by prospělo i v dalších jednosměrkách (Jungmannova, Klášterská či ulice nad parkem u hřbitova). Jízda na kole po městě by se tak výrazně zlepšila. Podobně po chodníčku Járy
Cimrmana u nás Na Honech (ulice Nerudova) by se snad mohlo jezdit na kole legálně, a ne do zákazu vjezdu VŠECH vozidel? Je to ostatně velmi příjemná alternativa cesty k nám pod Klucaninu k ne tolik příjemné Kukýrně a Lomnické, zejména směrem nahoru do kopce.
Dobrá zpráva je, že po rekonstrukci silnice u Červeného mlýna vznikla nová cyklostezka od nádraží směrem ke koupališti a k Březině, která je užitečná zejména pro rodiny. Nicméně jde opět o cyklostezku spojující Tišnov s okolím, která neřeší pohyb na kolech v centru města. Takže doufám ve skutečné odstraňování úskalí tišnovské cyklodopravy, a ne jen deklarace ve strategických dokumentech města.
Článek a další foto naleznete na webu tišnovských zelených tisnov.zeleni.cz, případně na facebookových stránkách facebook.com/ZeleniTisnov/.
Text i foto Jindřich Kačer, Zelení Tišnov
Další článek: Tišnovské kulturní zážitky roku 2018
Předchozí článek: Jaký byl rok 2018 a jaký bude rok 2019 Na Perštýně a na Zahrádce U Palce