SVĚTOVÉ EVERGREENY V TIŠNOVSKÉ KNIHOVNĚ

SVĚTOVÉ EVERGREENY V TIŠNOVSKÉ KNIHOVNĚ

Čtyři roky poté, co v posluchárně Městské knihovny skončil osmidílný cyklus Kapitoly z historie československé rockové hudby, bude jeden z běhů nadcházejícího semestru Univerzity volného času opět věnován tónům uplynulého století. Počínaje 5. únorem se zájemci budou moci rovněž v osmi pokračováních seznámit s legendárními evergreeny světové populární hudby, neboť právě tak se nazývá vypsaný kurz, který potrvá po celé jaro až do konce května.

Ve svých dobách byla samozřejmě „populární hudbou“ i dnešní klasika, ale pokud tento pojem zúžíme na žánry, jako je jazz, rock, blues, folk či šanson, najdeme dnes v každém z nich desítky, ne-li stovky skladeb, které přečkaly zub času a které si vysloužily označení standardy nebo evergreeny. Vyznačují se mimo jiné tím, že v průběhu let byly nahrávány a přezpívávány stále znovu, opakovaně, a to zpravidla v různých úpravách a podobách. Říká se například, že slavná Gershwinova píseň Summertime z jeho opery Porgy a Bess se už dočkala asi 25 tisíc různých verzí. A jen o něco málo „hůře“ jsou na tom v tomto směru mnohé další.

V řadě případů se tou nejznámější verzí dané písně nestal její originál, takže jistě nebude bez zajímavosti vzájemně porovnat nejen tato zpracování, ale také další, mnohdy více či méně kuriózní úpravy, které nepostrádají například prvky humoru, překvapení či neočekávané kreativity. Nebudou opomenuta ani „česká“ provedení, která se často zapsala do historie domácí populární hudby. Do každého z dílů budou zařazeny vždy žánrově spřízněné skladby, takže postupně budou představeny slavné melodie v těchto ucelených kapitolách:

  1. února – Klasické standardy z jazzové historie

Prostor dostane nejen již vzpomínaná Summertime, ale také například více než sto let staré Saint Louis Blues Williama Christophera Handyho (1914), Stardust (1927) či Georgia On My Mind (1930) Hoagyho Carmichaela, Night And Day Cole Portera z roku 1932, o čtyři roky mladší Caravan autorské dvojice Ellington–Tizol, Misty zkomponované pianistou Errollem Garnerem v roce 1954 nebo Adderleyho Work Song z roku 1960.

  1. února – Písničky z repertoáru skupiny Beatles

Zde je nabídka téměř nepřeberná, ale rozhodně nebudou vynechány jak písně nejslavnější – Yesterday, Eleanor Rigby, Michelle nebo Help, tak i takové, které se dočkaly velmi zajímavých úprav (With A Little Help From My Friend, We Can Work It Out) nebo hity ze sólových kariér jednotlivých členů skupiny (Imagine Johna Lennona).

  1. března – Tradicionály neznámých autorů

V případě celé řady slavných melodií není znám jejich autor a uvádějí se dodnes jako lidové písně, které po svém uchopili umělci jak z oblasti blues a jazzu, tak i rockové kapely či folkoví zpěváci. Patří sem například Down By The Riverside, House Of The Rising Sun, Nobody´s Fault But Mine, St. James Infirmary Blues, John Henry, Midnight Special, Scarborough Fair, Sloop John B a řada dalších.

  1. března – Písně pocházející z Evropy i odjinud

Aby se cyklus nestal jen přehlídkou angloamerické tvorby, bude tento díl věnován nezapomenutelným „trvalkám“ pocházejícím z Evropy či z jiných částí světa. Z hudby francouzské tak zazní například Brelovo Ne me quitte pas nebo Milord proslavený díky hlasu Edith Piaf, italská scéna bude zastoupena písničkami jako Volare či O sole mio, latinskoamerickou hudbu budou reprezentovat nezapomenutelné songy Besame mucho nebo El condor pasa a nebude chybět ani naše polka Škoda lásky skladatele Jaromíra Vejvody.

  1. dubna – Hity rokenrolové éry

Po velikonoční přestávce dojde na kousky, které sice v řadě případů proslavil božský Elvis Presley, ale mnohdy pocházejí z tvorby či pera jiných jeho souputníků. Takže dojde mimo jiné na Blue Suede Shoes Carla Perkinse, Roll Over Beethoven, Memphis Tennessee a Johnny B.Goode Chucka Berryho, Jailhouse Rock a Hound Dog autorského dua Leiber–Stoller nebo skladbu Be Bop A Lula Gene Vincenta.

  1. dubna – Country, reggae a další žánry

Řadu evergreenů mají na svědomí skladatelé a zpěváci z oblasti folk & country a bude jim tedy věnována převážná část šestého dílu. Kris Kristofferson představí svoje Me And Bobby McGee nebo For The Good Times, John Denver nabídne Take Me Home, Country Roads, Pete Seeger Where Have All The Flowers Gone, Johnny Cash skladbu své ženy June Carter Ring Of Fire, zazní i skladba Stana Jonese (Ghost)Riders In The Sky. Díky Bobu Marleymu má svoje evergreeny už i oblast reggae (Redemption Song, I Shot The Sheriff), možná zazní i soul (I Feel Good Jamese Browna nebo Respect Otise Reddinga).

  1. května – Legendární bluesové skladby

Znějí dodnes a hrají je mnozí: jejich autory jsou například Willie Dixon (Hoochie Coochie Man, I Can´t Quit You Babe, Little Red Rooster), Preston Foster (I Got My Mojo Working), Spencer Williams (Basin Street Blues), J. J. Cale (Cocaine), Screamin‘ Jay Hawkins (I Put A Spell On You) nebo John Lee Hooker (Boom Boom).

  1. května – Slavné rockové balady

Různých kapitol by se sice dalo sestavit ještě mnoho, ale na závěr dostaly přednost slavné rockové skladby pomalejšího tempa, například Stairway To Heaven z repertoáru Led Zeppelin, You Are So Beautiful, kterou proslavil především Joe Cocker, Perfect Day Lou Reeda, Bridge Over Troubled Water dvojice Simon–Garfunkel nebo Santanova instrumentálka Samba Pa Ti.

Díly záměrně nejsou řazeny chronologicky, aby po sobě následující pořady byly vždy co nejpestřejší. Hudební ukázky budou doplněny i velkoplošnými fotografiemi, ke každému dílu bude připraven tištěný program a proběhnou také soutěže o speciální CD se skladbami zařazenými do výukového programu. K účasti na přednáškách je třeba se přihlásit osobně v knihovně nebo na telefonním čísle 549 121 001-2. Pokud tak učiníte ihned, snad se pro Vás místo ještě najde. Začíná se vždy v pondělí v 17 hodin v posluchárně tišnovské knihovny.

Václav Seyfert, redaktor TN

Na snímku obal desky Beatles For Sale z roku 1964.

Další článek:
Předchozí článek: