I PODVOD MŮŽE BÝT PŘÍNOSEM

I PODVOD MŮŽE BÝT PŘÍNOSEM

Koncem října 2010 se v sále Městského kulturního střediska uskutečnila poměrně velkorysá akce nazvaná Tišnovský jazzový týden, která zahrnovala během jediného týdne hned čtyři vydařené koncerty velmi zajímavých kapel (Free Jazz Trio Olomouc, Skip Wilkins-Rostislav Fraš Quintet, Plan B a Ruchadze Band-Amsterdam Beyond). V té třetí z výše uvedeného seznamu hrála sice prim trubka a křídlovka Jana Přibila, nicméně stejně důležité postavení v ní se svou kytarou zaujímal Vilém Spilka. Tehdejší složení po sobě bohužel nezanechalo žádnou nahrávku v podobě realizovaného CD, což se naštěstí nynější Spilkově sestavě už nemůže stát, neboť v těchto dnech vydává u společnosti Indies Happy Trails album s názvem Podvod.
Současný Vilém Spilka Quartet, který se dal dohromady v roce 2013, tvoří po boku jeho šéfa dále tenorsaxofonista Radek Zapadlo, kontrabasista Vlastimil Trllo a bubeník Martin Kleibl. Tato čtveřice vyrazila u příležitosti křtu debutového alba na menší trip, který měl nebo bude mít celkem čtyři zastávky: v listopadu v pražském Jazz Docku a v Brně na Šelepce, na závěr v lednu 2017 na jazzovém festivalu ve Znojmě a mezitím – což nás zajímá pochopitelně nejvíce – v sobotu 3. prosince večer v tišnovské hospodě U Palce.
Čerstvé cédéčko lze zařadit mezi tzv. tematická alba, protože jeho obsah je plně podřízen jednotícímu nápadu, a to představit v nečekaných jazzových aranžích „nejprofláklejší“ songy folkového barda Jana Nedvěda. Konkrétně jsou na albu zastoupeny písně Podvod, Ptáčata, Růže z papíru, Stánky, Tulácký ráno, Zrnka, Na kameni kámen a Hejna včel. Myšlenka rozebrat Nedvědovy hity a znovu je dát dohromady úplně jinak je sama o sobě sice hodně překvapivá, ale má v sobě právě to „něco navíc“, co dokáže každý umělecký kousek obohatit o jedinečnou přidanou hodnotu. Spilka ovšem k úpravám písniček ze zdánlivě vzdáleného světa muzikantů, kterým jeden můj známý trefně říkával „falešní romantici“, přistoupil s pokorou, neboť – jak tvrdí – jsou vesměs ozvěnou jeho zálesáckého mládí. A jestliže navíc nové úpravy popisuje slovy, že „kolem základní melodie se v nich dějí různé více či méně šokantní věci“, máme se nepochybně na co těšit. Nezbývá než doufat, že tento počin ve zdraví překousnou i militantní ortodoxní trampové.
Vilém Spilka je v současnosti znám především jako hlavní promotér festivalu JazzFestBrno, který už několik let přiváží do moravské metropole špičkové představitele domácího i světového jazzu (aktuálně se můžeme těšit zejména na 4. květen 2017, kdy v Bobycentru vystoupí se svým triem pianista Chick Corea). Spilka je ale také pedagogem a vedoucím katedry jazzové interpretace na brněnské JAMU a vedle vlastního souboru v posledním období účinkuje především s kapelou Two-Generation Trio a s kvartetem legendárního kontrabasisty Vincence Kummera, který před svou švýcarskou emigrací mimo jiné doprovázel ve Štaidlově kapele našeho zlatého Káju. Také ostatní členové Spilkovy skupiny mají za sebou či vyvíjejí paralelně aktivní činnost v mnoha známých seskupeních různých žánrů a stylů (B-Side Band, projekty Michala Horáčka či Jiřího Pavlici).
Takže vzhůru „k Palcovi“, čeká tam na všechny předčasný Mikuláš…
Václav Seyfert, redaktor TN
Foto: promo kapely



Další článek:
Předchozí článek: