Nejspíš bude zajímat většinu rodičů školáků nebo i předškoláků, jaké…
Nejsme žádní plýtváci!
(Projekt žáků ZŠ Smíškova, Tišnov)
Tak přesně tuto větu často používáme v naší škole, když řešíme téma plýtvání. A není to náhoda!
V uplynulém období jsme se otázkou šetrného přístupu zabývali na mnoha úrovních a naší hlavní inspirací byl projekt Českého rozhlasu Radiožurnálu – Nejsem plýtvák.
Začali to prvňáci!
Jeden školní den si děti z I. C nepřinesly do školy vůbec žádnou svačinu. Ne že by neměly hlad, ale tentokrát jim ji nepřipravovali rodiče, nýbrž ony samy. A náramně je to bavilo. Vůbec nikdo neodmlouval, že to či ono nejí, všichni se zapojili do výroby pomazánek, krájení zeleniny a ovoce a nakonec se pořádně nadlábli!
Sedmáci se zaměřili na domácnost
Asi se shodneme, že každý z nás už doma někdy nějaké potraviny vyhodil. Na to, jakými potravinami plýtváme doma nejčastěji a jak tomu předejít, se podrobněji podívali žáci ze VII. B. Nejdříve měli za úkol po dobu jednoho měsíce doma sledovat, jestli a co se vyhazuje.
Sledovali spotřebu pečiva, mléčných výrobků, ovoce a zeleniny, masa a uzenin a také uvařeného jídla. Poté pod vedením paní učitelky Křipské počítali, diskutovali a hlavně přemýšleli, jak upravit rodinné nákupní či stravovací návyky, aby se vyhazovalo jídla co nejméně. Vždyť dle výsledku jejich malého průzkumu až třicet dva procent domácností vyhazuje jídlo několikrát za měsíc. Ale najdou se naštěstí i výjimky, kde se jídlem opravdu neplýtvá.
Školní talíř pod drobnohledem
Pokud by vás zajímalo, odkud pocházejí tradiční i ty méně známé potraviny objevující se na talířích ve školní jídelně, zeptejte se žáků ze VII. B. Ti se totiž opravdu činili. Tentokrát se pod vedením paní učitelky Součkové podívali na problematiku plýtvání zase z úplně jiného úhlu. Nejdříve na mapě světa vyhledávali státy, kde se tyto plodiny pěstují, dozvídali se mnoho nových a zajímavých informací o těchto zemích i potravinách z nich pocházejících, aby nakonec zjišťovali, jak často a v jaké úpravě je můžeme nacházet na jídelníčku školní jídelny. Jejich výstupy si dokonce můžete prohlédnout na školním webu v sekci „jídla“.
Samozřejmě že sedmáci nemohli opomenout ani problematiku nešetrného zacházení s jídlem v případě některých dětí navštěvujících školní jídelnu.
Nelze si nevšimnout, že někteří návštěvníci školní jídelny příliš nevnímají hodnotu jídla, jež se zde nabízí, a nerozpakují se opakovaně vyhazovat celé, často netknuté porce jídla. Této problematice se žáci budou věnovat v některých dalších hodinách.
Projektem Nejsem plýtvák se různým způsobem zabývaly i děti z jiných tříd. Nejčastěji o tématu diskutovaly nebo ho výtvarně zpracovávaly.
Otázka hospodárného zacházení nejenom s potravinami je natolik důležitá, že se k ní budeme v naší škole pravidelně vracet, neboť u nás na Smíškově rozhodně „Nejsme žádní plýtváci!“
Alena Adamcová, učitelka 1. stupně
Foto: Alena Adamcová
Další článek: ZaHRAda prošla kontrolou České školní inspekce
Předchozí článek: Basketbal AND1.CUP 2016 mladších žákyň