Skvělá Ha-kapela na aprílovém koncertě

Skvělá Ha-kapela na aprílovém koncertě

K oblíbeným kratochvílím patří vyvedení aprílem. Koncert Ha-kapely v publikem zaplněné tišnovské sokolovně dne 1. dubna však skutečně proběhl a stál za to.

Z dospělých hudebníků dnes složená Ha-kapela, tj. Havlíkova kapela, byla založena v roce 2000 nejprve v dětské podobě jako Ha-kapelka – soubor Základní umělecké školy Tišnov. U jejího zrodu stál a po celou dobu stojí učitel této školy, pianista, jazzový aranžér a kapelník Ladislav Havlík. Za více než šestnáct let svého trvání a koncertování si Ha-kapela vybudovala obsáhlý a žánrově pestrý hudební repertoár, který stále rozšiřuje.

Kapela vystoupila v sestavě Naďa Zemánková-Bartoňková j. h. (recitace), Jan Brdíčko (zpěv, bicí), Zuzana Palaniyappan-Brdíčková (zpěv, flétna), Aleš Cecava (trubka), Vojtěch Hanák (kytara, hlavní průvodní slovo), Ladislav Havlík (hrající kapelník, klávesy), Roman Havlík (tenorsaxofon), Markéta Havlíková (klavír), Jan Lukas (trubka), Jan Pařízek (bicí souprava), Ondra Pokorný (altsaxofon) a Marek Šikula (baskytara). U řídících pultů techniky byli Miroslav Motejl (zvuk) a Petr Humpolec (světla).

Osnovou průvodního slova byl kalendářní rok v jeho proměnách. K Vojtěchu Hanákovi se postupně připojovali ostatní členové kapely a každý z nich svým svébytným, vtipným způsobem přispěl k pocitu dobré pohody. Koncert včetně tří přídavků zahrnul 25 písní a nástrojových skladeb v celkovém trvání dvě a půl hodiny. Šlo o díla evropsko-amerického, africko-amerického, asijského i českého původu. Dle osnovy průvodního slova kapela hladce přecházela od Valentýnem inspirované „Krávy“ (autorka Barbora Poláková) přes letní „Noc v Tunisu“ (Dizzy Gillespie) až po vánoční „Rolničky“ (James Pierpont).

Typickým aprílem se vzhledem k souvislostem zdál být dílčí výpadek techniky v první polovině koncertu. Nejednalo se však o jediné překvapení. O to druhé a hlavní se postaraly žákyně II. stupně tanečního oboru ZUŠ Tišnov, když ve třech písních rozvířily tancem prostor před pódiem. V choreografii a pod vedením Markéty Chlubné – s přihlédnutím k záplavě diplomů a medailí, které její svěřenkyně už léta přivážejí – to byla sázka na jistotu. Přesto dívky udivily uměleckou vyspělostí projevu (skupina s židlemi uplatnila dokonce prvky akrobacie) i provázaností taneční výpovědi s hudbou a texty. Při závěrečné skladbě „Tančím“ (MIG 21) nadto vtáhly do tance přední řady publika. Od této chvíle včetně tří slavných přídavků se už nedali pobízet ani zájemci ze zbývajících řad a z prostoru před pódiem se stal skutečný taneční parket s diskotékou. Do tance se dali i senioři.

Jak aprílový koncert Ha-kapely stručně charakterizovat? Programová vynalézavost, objevnost aranží, kde každý z členů dostal příležitost se projevit jako sólista a virtuos, naprostá profesionalita v hudebním, hereckém, jazykovém i cizojazyčném projevu, vtip a šarm i lidská opravdovost členů. Svědek mnoha a mnoha koncertů Ha-kapely si mohl položit otázku, zda kapela hraje pouze hity či naopak zda vše, co začne hrát, se v tom okamžiku stává hitem. Není divu, že sponzorem Ha-kapely je mezi jinými i mezinárodní festival Jazzfest Brno.

Někdejší děti vyrostly a dnes mají svá zaměstnání a vlastní rodiny. Stále hrají v bližším i širším okolí. Hra je zjevně baví a jejich umělecká úroveň trvale roste. Více než kdy dříve je nutno zdůraznit následující. Pro Ha-kapelu jsou Tišnov a jeho okolí těsné. Havlíkova kapela musí do světa!

 

Zdeněk Vašíček

Foto: Michal Juříček

Další článek:
Předchozí článek: