Dvacáté čtvrté zastavení Concentu Moraviae

Dvacáté čtvrté zastavení Concentu Moraviae

Měsíc červen je již téměř čtvrt století zasvěcen mezinárodnímu hudebnímu festivalu moravských měst Concentus Moraviae. Založil jej v roce 1996 David Dittrich inspirovaný festivalem staré hudby v Savojských Alpách. Tišnov byl od samého začátku mezi destinacemi, v nichž se pořádaly obvykle dva koncerty ročně. Než se vydáme na ten letošní, pojďme si připomenout, co vše jsme v rámci festivalu již měli za možnost v uplynulých letech slyšet.

Vůbec první koncert, který se při Concentu Moraviae odehrál v Tišnově, se konal 17. června 1996 v sále sokolovny. Vystoupili Čeští komorní sólisté s uměleckým vedoucím Ivanem Matyášem a s kanadským houslistou Kaiem Glousteenem. V témže roce pak ještě začátkem prázdnin navštívila baziliku kláštera Porta coeli Magdalena Kožená, která za doprovodu souboru původních nástrojů Musica Florea zazpívala sóla z oratorií a kantát Johanna Sebastiana Bacha. O rok později se ve stejném prostředí představil polský vokální kvintet Studio 600 s pašijovými zpěvy ze 13.–16. století a umělce stejné národnosti pak hostila i sokolovna. Koncertoval v ní houslista Andrzej Kulka doprovázený Slezským komorním orchestrem z Katovic.

V roce 1998 byl Tišnov poprvé pořadatelem slavnostního zahajovacího koncertu. Odehrál se opět v prostorách Porta coeli, kde zazněla česká premiéra VIII. symfonie Jana Kapra Pražské zvony v podání Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a Brněnského akademického sboru. O necelé tři týdny později znovu přicestovala Magdalena Kožená, tentokrát do sokolovny, kde společně s pianistou Karlem Košárkem uvedla pěvecký repertoár českých skladatelů 20. století. Ve čtvrtém ročníku byl poprvé využit velký sál Městského kulturního střediska (MěKS) Tišnov, kde se uskutečnily oba koncerty věnované francouzské hudbě: nejprve recitál violisty Alexandra Besy a poté jazzově laděný program nazvaný Saxofonová marmeláda, jehož hlavním sólistou byl Philippe Portejoie. Rok 2000 byl pro změnu zaměřen na barokní klávesy, v kostele svatého Václava se v jediném tišnovském koncertě onoho ročníku představila varhanice Věra Heřmanová.

V novém století festival nejprve rozezvučil nově rekonstruované varhany v předklášterské bazilice, kde vystoupil polský umělec Krzysztof Ostrowski, a v témže roce se pak představila v sále MěKSu klavíristka Šárka Králová s hráčem na marimbu Jiřím Opršálem. Rok poté se u nás koncertovalo pouze v církevních prostorách: v Porta coeli vystoupila Schola Gregoriana Pragensis vedená Davidem Ebenem a v tišnovském kostele německý soubor Musica Antiqua Köln. Ročník 2003 byl zaměřen na kontakty s Amerikou a není tedy divu, že do tišnovské sokolovny zavítal Ondřej Havelka se svými Melody Makers (a znovu i klavírista Karel Košárek) v programu Pocta Gershwinovi, na Mlýnské pak maďarský pianista Alexander Varro představil rarity pro pět prstů. Tamtéž vystoupili v následujícím roce nejprve Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře dirigovaný Františkem Pospíšilem a poté Duo Ardašev se skladbami pro čtyřruční klavír. Sál byl využit i v roce 2005, kdy zde hráčku na harfu Janu Bouškovou doprovázel Jaroslav Tůma na kladívkový klavír. V Porta coeli se pak ještě v rámci projektu Vlámská bouře představila Capilla Flamenca s uměleckým vedoucím Dirkem Snellingsem, věnující se mším, které vzpomenuly boje křesťanů proti Turkům.

V roce 2006 se nejprve v kostele svatého Václava konal Koncert hejtmana Jihomoravského kraje (tehdy jím byl Stanislav Juránek), na němž vystoupil sbor Ars Brunensis Chorus s uměleckým vedoucím Danem Kalouskem. Varhanním koncertem v Porta coeli jej doplnil o deset dnů později nizozemský umělec Ewald Kooiman. O rok později se do Předklášteří vrátila jak Capilla Flamenca, tak i Schola Gregoriana Pragensis, společně s nimi však přijela i varhanice Barbara Maria Willi. Na druhém koncertě tamtéž vystoupili Boni pueri s varhaníkem Pavlem Černým. V onom roce (2007) však bylo součástí festivalu ještě jedno neobvyklé vystoupení, a to koncert Základní umělecké školy Tišnov v sále MěKSu. Ve stejném prostředí se odehrál rovněž první tišnovský koncert následujícího ročníku, na němž vystoupil se sólovým recitálem klavírista Jan Jiraský. V Porta coeli pak pod záštitou brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho představil polský mužský vokální sextet Bornus consort Mši svatou ke cti svatého Cyrila. Čtrnáctý ročník festivalu v roce 2009 byl věnovaný dámám a v Tišnově začal netradičním představením pro děti ve spolupráci se Sítí mateřských center. Divadlo Polárka sehrálo v režii Evy Tálské v sále Kina Svratka hru S koníčkem přes hory doly. V sále MěKSu se jako druhá akce uskutečnil koncert klavírního tria Artemiss.

V roce 2010 se Tišnov stal podruhé pořadatelem zahajovacího koncertu a opět v předklášterské bazilice. Uskutečnilo se zde unikátní vystoupení souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem, které prezentovaly dílo Claudia Monteverdiho Vespro della Beata Vergine. Koncert byl natáčen Českou televizí a od té doby již několikrát reprízován na televizních obrazovkách. V ročníku nazvaném příznačně Baroko a jazz došlo i na druhý hudební styl uvedený v jeho pojmenování, a to prostřednictvím koncertu jazzové skupiny Points v sále MěKSu. Přesah k jazzu měl i první počin roku 2011, kdy v baladách a janáčkovských parafrázích vystoupila tamtéž se svým kvintetem cimbalistka Zuzana Lapčíková. Byl to hned druhý koncert příslušného ročníku, zatímco Zemlinského kvarteto s klavíristou Karlem Košárkem (v Tišnově při Concentu Moraviae již potřetí) vystoupilo ve stejném sále naopak téměř až na samotný závěr celého festivalového měsíce. V roce 2012 koncertoval nejprve v kostele svatého Václava francouzský varhaník Martin Gester a v Porta coeli pak britský vokální ansámbl I Fagiolini v programu Hudba nebeských sfér. Po sedmnácti letech od vystoupení v prvním ročníku se v roce 2013 do Tišnova, přesněji tedy do Předklášteří, vrátil soubor Musica Florea vedený Markem Štrynclem a nově se mezi místa konání festivalových vystoupení zařadila zahrádka U Palce, kde proběhlo odpoledne pro rodiny s dětmi v rámci kampaně Táta dneska frčí.

Rok 2014: znovu Porta coeli, znovu Musica Florea a s ní také Boni pueri, Iva Bittová a Vojtěch Dyk – to byl koncert motivovaný 100. výročím začátku první světové války. V Kině Svratka pak vystoupil Orchestr Berg s herci Janem Vondráčkem a Vasilem Fridrichem v melodramatické frašce Čtyřnohá vrána autora Kryštofa Mařatky na texty Daniila Charmse. V ročníku 2015 se nejprve po osmi letech opakoval, tentokrát v kině, koncert žáků základních uměleckých škol, ovšem hlavní pozornost byla věnována vystoupení belgického kvinteta Bl!ndman, které zahrálo v prostorách baziliky Porta coeli Bachovy varhanní skladby v aranžmá pro pět různých saxofonů. O rok později pak nejprve přivítal velký sál MěKSu Janáčkovo kvarteto, v tišnovském kostele pro změnu o něco později koncertovalo kvarteto Bennewitzovo.

Předloni byl do třetice festival zahajován v Předklášteří, a to vystoupením unikátního vokálního tělesa Cantar Lontano s uměleckým vedoucím Marcem Mencobonim. Sbor se vrátil k pěvecké technice sborů ze 17. století, kdy se zpívalo z různých míst kostela, a právě tímto způsobem zazněly slavnostní nešpory Diega Ortize, Španěla žijícího v Neapoli. Druhým tišnovským koncertním hostem ročníku 2017, zaměřeného na zpěv, byl mladý slovinský vokální soubor Ingenium Ensemble, který se představil ve zdejším kostele. Oba koncerty z roku 2018, kdy měl festival podtitul Hudba a humor, jsou dosud určitě v živé paměti. V Kině Svratka obstaral francouzský soubor Les Traversées Baroques naživo hudební doprovod k projekci animovaného seriálu Pat a Mat, dosud poslední – a značně netypický – festivalový koncert se odehrál v bývalém předklášterském ovčíně a byla jím stand-up show beatboxerů Nastyho a En.drua.

A co nás čeká letos? S festivalem se po dlouhé době tentokrát potkáme jen jednou, v pondělí 17. června vystoupí od 19.30 hodin v kostele svatého Václava varhaník Karel Martínek a Czech Ensemble Baroque Choir vedený sbormistryní Terezou Válkovou. Na programu budou skladby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Josepha Haydna, Franze Schuberta, Petra Iljiče Čajkovského a dalších autorů.

Václav Seyfert

Zahajovací koncert ročníku 2010 v bazilice kláštera Porta coeli – Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 řízené Václavem Luksem. Foto: Jiří Sláma

 

Další článek:
Předchozí článek: