Úskalí tišnovské cyklodopravy

Úskalí tišnovské cyklodopravy

Ačkoliv se Tišnov na první pohled
nezdá pro cyklodopravu příliš vhodný,
protože leží z větší části na kopci,
opak je pravdou. Mnoho lidí ve městě
i v jeho okolí si jízdu na kole zjevně
oblíbilo, za což mohou pravděpodobně
nejen nádherné cyklostezky v okolí, ale
také poměrně snadná kombinovatelnost
dopravy na kole a vlakem. Desítky kol
přivázaných u stojanů před tišnovským
nádražím i v chladném podzimním počasí
dokazovaly, že lidé dojíždějící do Brna
se rádi přiblíží k nádraží na kole. Je to
mnohem jednodušší než jet autem a hledat
ve stále přeplněnějších parkovištích
v okolí nádraží místo k zaparkování. Nehledě
na ekologický náhled na věc.
Nicméně v kontrastu s dostatkem
krásných cyklostezek v okolí Tišnova je
samotné město pro cyklistiku ve vnitřním
městě nepoměrně hůře připravené. Bydlím
tu už téměř dva roky, jsem poměrně
náruživým cyklistou a rád využívám i vlakovou
dopravu se zmíněným přiblížením
se k nádraží na kole, takže se s různými
překážkami, které město klade jízdnímu
kolu, setkávám často a pravidelně. Nejde
jen o to, že počet stojanů u nádraží nestačí,
takže si člověk často musí připoutat kolo
k chatrnému plotu. Předpokládal bych, že
město, hlásící se k podpoře cyklistiky, ji
také bude opravdu konkrétně podporovat
i ve vnitřním městě, a to i z hlediska bezpečnosti
cyklistů a ochrany jejich majetku.
Konkrétně bych navrhl, aby byly stojany
pro kola u nádraží zastřešené a pod
dohledem web kamer se záznamem. Zajímavým
řešením je třeba takzvaný Biketower,
který je několik pater vysoký, takže
při zvýšené kapacitě nezabere velkou plochu
a před nádražím by na něj bylo místo
(viz www.biketower.cz).
Poněkud záludná je i samotná cesta
na nádraží, kam se dá sice krásně přijet
po luxusní cyklostezce od Předklášteří,
ale od nás z vrchní ulice Dlouhé už je
situace o dost horší. Kromě zmiňované
cesty z Předklášteří je totiž v Tišnově
v podstatě jen jediná oficiální cyklostezka
na Brněnské ulici, po níž je možné
dostat se z náměstí na křižovatku s Dvořákovou.
Další cesta je nyní v opravě
a můžeme jen doufat, že při tak dlouhé
generální opravě trvající 14 měsíců bude
na cyklisty pamatováno. Ostatně podle
serveru mapy.cz tudy cyklostezka vede
a pokračuje po silnici směrem na Drásov,
kde je ve skutečnosti úzká silnice s mnoha
zatáčkami bez cyklopruhu, takže pro
cyklisty dost nebezpečná. Nyní ovšem
také v rekonstrukci.
Podle serveru mapy.cz vede „jakože“
cyklostezka i od Lomničky po Lomnické
ulici až ke škole na nám. 28. října. Ve skutečnosti
je to stejný případ s úzkou silnicí
pro auta, kde kola nemají dost místa
a ke konci se musí potýkat i s obvyklými
„kočičími hlavami“ kroutícími se všelijak
na silnici, na což si obyvatelé Tišnova museli
dávno zvyknout… Můžeme jen doufat
v brzkou změnu na tichý asfalt na Černohorské,
Riegrově a na třech hlavních
náměstích v centru, jinak tam cyklisté
možná přijdou i o zuby. Ještěže v tomto
směru došlo ke změně na zmiňované Brněnské
ulici, kde rekonstrukce dlažební
kostky odstranila. Je ovšem otázka, jestli
se při rekonstrukcích v dalších ulicích
bude myslet na cyklopruh?
Cyklista má možnost zkrátit si cestu
po ulici Dvořáčkově, čímž se vyhne průjezdu
náměstím, kde je to nebezpečné nejen
kvůli dlažebním kostkám, ale i kvůli
zvýšenému pohybu aut, množství křižovatek
a parkovišť.
Jenže ouha, Dvořáčkova je z poloviny
jednosměrka, takže jízda z vrchu je i pro
cyklistu proti pravidlům! Zde bych si dovolil
navrhnout pro cyklisty obousměrné
zpřístupnění a totéž by prospělo i v dalších
jednosměrkách (Jungmannova, Klášterská
či ulice nad parkem u hřbitova).
Jízda na kole po městě by se tak výrazně
zlepšila. Podobně po chodníčku Járy
Cimrmana u nás Na Honech (ulice Nerudova)
by se snad mohlo jezdit na kole
legálně, a ne do zákazu vjezdu VŠECH
vozidel? Je to ostatně velmi příjemná
alternativa cesty k nám pod Klucaninu
k ne tolik příjemné Kukýrně a Lomnické,
zejména směrem nahoru do kopce. Dobrá
zpráva je, že po rekonstrukci silnice
u Červeného mlýna vznikla nová cyklostezka
od nádraží směrem ke koupališti
a k Březině, která je užitečná zejména
pro rodiny. Nicméně jde opět o cyklostezku
spojující Tišnov s okolím, která neřeší
pohyb na kolech v centru města. Takže
doufám ve skutečné odstraňování úskalí
tišnovské cyklodopravy, a ne jen deklarace
ve strategických dokumentech města.
Článek a další foto naleznete na webu
tišnovských zelených tisnov.zeleni.cz,
případně na facebookových stránkách
facebook.com/ZeleniTisnov/.

Text i foto Jindřich Kačer, Zelení Tišnov

Další článek:
Předchozí článek: